Turer og båtliv

S/Y Ark Mari 20.05.2011

Nordsjøen

Turberetninger

Her kan du lese om forskjellige båtturer jeg har vært på, samt noen andre fortellinger om turer på havet. Det er ikke beretninger fra alle turer jeg har vært på.

Shetlandstur 2020

er avlyst. Den planlagte mienneseremoni i Scalloway er kansert. I den forbindelse hadde NRK Midt-Nytt intervju med meg. Du kan se intervjuet ved å trykke på linken.

Shetland 17. mai 2019

I 2019 var vi bare fire norske båter som seilte over. En av båtene var S/Y Emma fra Bergen. Det var en livat og trivelig gjeng som kastet glans over oppholdet. Skipper Kjell Arne Steinsvik laget denne beretning fra turen.

Shetlandstur 2017

I 2017 var vi 3 pensjonerte lokomotivførere og en pensjonert lærer om bord. Det ble en rask overfart fra Rundesund bru og til Baltasound, 27,5 timer. Det er personlig rekord. Det er utrolig hvor fort det går å lense unna  vinden.

Shetlandstur 2016

video

Shetlandsturen dette året ble litt spesiell, da vi hadde med Severin Roald's sønn, Oddmar. Han hadde ikke vært med tidligere på minne-seremonien i Scalloway. Pressen ble meget interessert i å få intervjuer med Oddmar, da hans fars navn er godt kjent, som en del av krigshistorien der.

Skårungen 2016

Jarle Øra har skrevet en humoristisk turberetning, etter han var med ombord i Ark Mari til Shetland i 2016. Den yngste, som ikke har vært på Shetland tidligere, blir skårunge. Jarle ble det i en alder av 75 år

Betty Mouats dramatiske seilas

I 1886 seilte Elizabeth Mouat ufrivillig alene over Nordsjøen ombord i Columbine. Det skyldes forferdelig uvær og dramatiske hendelser på Shetlandkysten. Du kan lese historien her.

Havsnød

Seilbåten Breeze kommer i havsnød 120 nm vest av Stad. Skipperen om bord er trondheimsforfatteren Fartein Horgar og kona. Les om den dramatiske redningen.

Shetlandstur 2014

Med oss var min tremenning, og kollega, Ketil Skogtrø og hans kone Ragnhild, i tillegg til min kone, Solveig. Ragnhild og Ketil er vante båtfolk, men liten erfaring med seiling på havet.  Se video.

Båtpuss og utsett i 2012

er en liten videoberetning fra Sjøbadet Småbåthavn, hvor det pusses båter og en for satt båtene på sjøen etter endt båtpuss. Video på ca 12 min.

Seile gammel skøyte

2012

Det ble på baatplassen.no etterlyst noen som kunne være skipper på ei gammel skøyte, som skulle seiles fra Bømlo til Porsgrunn. Jeg syntes det hørtes interessant ut og meldte meg for oppgaven.

Shetlandsseilas 2011

Dette ble en vellykket tur, men hjemturen forgikk i sterk vind og høy sjø. Vi hadde ingen problemer forbundet med det, men det var ikke noen komfortabel seiles. Beste plass for frivakta, var å ligge i køya

17.mai på Shetland 2011

Vi var veldig heldige med været på dagen, sol og lite vind : Vi var rundt 50 personer i toget i Lerwick på formiddagen. Senere på dagen var i Scalloway og deltok i seremonien ved minnesmerket, som har blitt reist, til minne om dne liv i forbindelse med Shetlandsgjengens aktiviteter under krigen. Se video fra dagen.

Shetland 2010

Dette ble min 21. tur over Nordsjøen, og til Shetland. Mannskap var Torgeir,  Mariann og min datter Siri. Vi skulle over å ta del i 17.mai feiringen der borte. Det har med årene blitt en tradisjon, at vi seiler flere båter over til den 17.mai.

Båtpuss i Sjøbadet Småbåthavn

i 2008 er blitt dokumentert med en liten videosnutt, som viser litt av det båtfolket må gjøre hver vår. Det er den mest sosaile siden av båtlivet.

Bogøyvær

En perle på Trøndelagskysten. Været ligger nord for Mausundvær og har ei lun havn. Da opptakene ble gjort var det butikk der. Den er nå nedlagt, men det er etablert en populær pub på kaia.

Ólavsøka

I 2008 seilte vi til Færøyene via Shetland. Det var en fantastisk opplevelse å være i Torshavn den 29. juli og oppleve Ólavsøka. Vi var fire seilbåter fra Norge, som hadde tatt turen over. Vi i Ark Mari seilte fra Torshavn til Kristiansund hjem igjen. De andre Levangerbåtene seilte via Shetland. Video.

Båtutsett 2006

Dette er en video som viser litt forberedelser og båtutsett fra Sjøbadet Småbåthavn for en del år tilbake. De fleste setter båtene på land før vinteren.

Den dejlige sommeren

Sommeren i 2001 seilte vi til Dannmark. Det var bare jeg og kona på tur. Jeg hadde seilt båten til Ålesund noen dager tidligere. Ved feriestart ei uke senere fortsatte vi seilasen sørover.

Nordenfjeldske Seileruke 1999

ble arrangert av Innherred Seil- og Sjøsportforening. Det ble gjort en del videoopptak fra arrangementet. Det deltok båter fra Ulsteinvik i sør til Steinkjer i nord. Det ble et meget vellykket arrangement. Det var ca 120 på banketten i forbindelse med avslutningen av arrangementet.

Nordsjøseilas 1997

Vi kom over til Lerwick i meget sterk NEE kuling,. Det var gunstig vind for oss, som skulle til Lerwick, men dårlig for deltakere av Bergen-Shetland Race, som startet rett etter vi kom inn i havna. Det ble mastehavari, rorhavari mm., og flere båter valgte å ikke starte. Video 17 min.

Irland 1996

Vi var fem ombord, hvorav tre førstereisende, Vi seilte fra Ålesund til Kirkwall, videre til Hebridene og Irland. Returen gikk gjennom Caledonian canal, tvers gjennom Skottland og videre til Shetland og Norge.

Våt Nordsjøtur 1995

Jeg hadde påtatt meg jobben med å seile en cabincruiser over Nordsjøen. Båten lå på en kanal ca 15 mil nord for London. Hvor egnet en "kanalbåt" var på havet, villle tiden vise.

Nordsjøkonvoi  1991

I 1991 seilt vi seks båter fra Innherred til Skottland. Med på overfarten hadde Ark Mari med journalisst og fotograf. De publiserte en artikkel  i UKEAdressa. VHS videoen er ikke av beste kvalitet. Det ene kamera var dårlig. 32 min,. varighet

S/Y Hinemoana

I 1985 fikk Levanger besøk av en engelsk seilbåt. De hadde seilt fra sin havn på sørvestkysten av Enland. De fikk gjesteplass i Sjøbadet Småbåthavn. De hadde ikke bilde eller video av sin båt under seil, så jeg laget denne lille video, for at de skulle få se båten under seil.

Island 1985

I 1985 dro vi med den første Ark Mari, en Dufour 3800, til Island. Vi var 5 mann om bord i den 31 fot store båten. Vi brukte fem uker på turen. Vi startet den 16.mai fra Levanger og brukte 7 dager til Eskifjord på østkysten av Island.

Bilder fra turen er lagt ut i 2020

Nordsjøseilas 1982

I 1980 hadde jeg skiftet ut båten med en "stor" seilbåt. Jeg hadde kjøpt en Albin Cirrus på 26 fot. Den var så mye større. I 1982 hadde vi bestemt å seile over Nordsjøen. Vi hadde brukt vinteren til forberedelser. Alle hadde lært navigasjon, ta solhøyde og regne ut posisjon, ta radiopeileing mm. Så vi syntes at vi var godt forberedt, da vi kastet loss i Levanger.

Første kystseilas alene 1978

Jeg hadde drømt om seilbåt lenge. I Trondheim hadde Erling Haug AS en helt ny Leisure 17 til salgs. Jeg hadde sett den mange ganger, da jeg passerte med toget. Jeg betalte kr 42.000 inkludert ekstra seil og påhengsmotor. Den ble sjøsatt til påske samme året. I juni seilte vi, min svoger og meg til Vigra. Returen skulle jeg ta alene noen dager senere.